Дух победы (Микеланджело). Дух победы микеланджело


Дух победы (Микеланджело) — Википедия (с комментариями)

Материал из Википедии — свободной энциклопедии

К:Скульптуры 1532 года

Дух победы (итал. Genio della Vittoria; также — Победа, Победитель) — статуя Микеланджело, созданная в период между 1532—1534 гг. Эта скульптурная группа изображает молодого и высокого юношу, возвышающегося над стариком. Левое колено юноши упирается в побежденного, а правая рука — словно поднимается для удара. Статуя отмечается необычными пропорциями — голова юноши невелика, что ещё больше подчеркивает длину его тела, особенно если смотреть на неё снизу вверх[1].

Возможно, что первоначально эта скульптурная группа предназначалась для Гробницы папы Юлия II[2], однако она оставалась во флорентийской мастерской Микеланджело до самой его смерти. Даниэле да Вольтерра хотел установить её на могиле художника[3].

Однозначно также неизвестно, является ли статуя завершенной, или относится к технике «non finito»[1].

Ромен Роллан о внутреннем содержании статуи написал так:

(…) победитель не смотрит на него, победитель медлит; он в нерешительности отворачивается, у него скорбный рот и смущенный взгляд.

Поднявшаяся было рука опустилась к плечу. Он откинулся назад, он более не хочет победы, он её презирает. Он победил. Он побежден. Этот образ героического Сомнения, эта победа со сломанными крыльями (...)это сам Микеланджело, символ всей его жизни.[3]

Уильям Уоллес также отмечает, что исследователи до сих пор не могут определиться, под каким ракурсом следует рассматривать эту статую[1]. Такая же особенность — отсутствие единого ракурса — есть и у его глиняной модели Двое бойцов, или Геркулес и Какус[4].

  • Michelangelo-Genius of Victory-Palazzo vecchio.jpg

  • Palazzo vecchio, michelangelo, genio della vittoria 01.1.jpg

  • Palazzo vecchio, michelangelo, genio della vittoria 02.JPG

Напишите отзыв о статье "Дух победы (Микеланджело)"

Примечания

  1. ↑ 1 2 3 William E. Wallace. The Treasures of Michelangelo, p. 38 —39
  2. ↑ Эрпель Фриц, Микеланджело, с. 14
  3. ↑ 1 2 Р. Роллан, Жизнь Микеланджело, с. 73
  4. ↑ Scigliano, 2005, с. 114.

Литература

  • Вазари Д. Жизнеописания прославленных живописцев, скульпторов и архитекторов = итал. Le Vite de’piu eccelenti Pittori, Scultori e Architetti. — К.: Искусство, 1970. — С. 296 —429, 497 —507. — 520 с.  (укр.)
  • Микеланджело. Поэзия. Письма. Суждения современников / сост. В. Н. Гращенков. — М.: Искусство, 1983. — 451 с.
  • Эрпель Фриц. Микеланджело / Пер. с нем. Сергея Данильченко. — Берлин: Хеншель, 1990. — 72 с. — ISBN 3-362-00044-4.
  • Eric Scigliano. Michelangelo's Mountain: The Quest For Perfection In The Marble Quarries Of Carrara. — Simon and Schuster, 2005. — 352 с.  (англ.)
  • John Addington Symonds. [www.manybooks.net/support/s/symondsj/symondsj11241124211242-8pdfLRG.pdf The Life of Michelangelo Buonarroti]. — 1893.  (англ.)
  • William Wallace. The Treasures of Michelangelo. — Andre Deutsch, 2010. — ISBN 978-0-233-00253-8.  (англ.)

Отрывок, характеризующий Дух победы (Микеланджело)

– Я не могу вам сказать, как много я пережил за это время. Я сам бы не узнал себя. – Да, много, много мы изменились с тех пор, – сказал князь Андрей. – Ну а вы? – спрашивал Пьер, – какие ваши планы? – Планы? – иронически повторил князь Андрей. – Мои планы? – повторил он, как бы удивляясь значению такого слова. – Да вот видишь, строюсь, хочу к будущему году переехать совсем… Пьер молча, пристально вглядывался в состаревшееся лицо (князя) Андрея. – Нет, я спрашиваю, – сказал Пьер, – но князь Андрей перебил его: – Да что про меня говорить…. расскажи же, расскажи про свое путешествие, про всё, что ты там наделал в своих именьях? Пьер стал рассказывать о том, что он сделал в своих имениях, стараясь как можно более скрыть свое участие в улучшениях, сделанных им. Князь Андрей несколько раз подсказывал Пьеру вперед то, что он рассказывал, как будто всё то, что сделал Пьер, была давно известная история, и слушал не только не с интересом, но даже как будто стыдясь за то, что рассказывал Пьер. Пьеру стало неловко и даже тяжело в обществе своего друга. Он замолчал. – А вот что, душа моя, – сказал князь Андрей, которому очевидно было тоже тяжело и стеснительно с гостем, – я здесь на биваках, и приехал только посмотреть. Я нынче еду опять к сестре. Я тебя познакомлю с ними. Да ты, кажется, знаком, – сказал он, очевидно занимая гостя, с которым он не чувствовал теперь ничего общего. – Мы поедем после обеда. А теперь хочешь посмотреть мою усадьбу? – Они вышли и проходили до обеда, разговаривая о политических новостях и общих знакомых, как люди мало близкие друг к другу. С некоторым оживлением и интересом князь Андрей говорил только об устраиваемой им новой усадьбе и постройке, но и тут в середине разговора, на подмостках, когда князь Андрей описывал Пьеру будущее расположение дома, он вдруг остановился. – Впрочем тут нет ничего интересного, пойдем обедать и поедем. – За обедом зашел разговор о женитьбе Пьера. – Я очень удивился, когда услышал об этом, – сказал князь Андрей. Пьер покраснел так же, как он краснел всегда при этом, и торопливо сказал: – Я вам расскажу когда нибудь, как это всё случилось. Но вы знаете, что всё это кончено и навсегда. – Навсегда? – сказал князь Андрей. – Навсегда ничего не бывает. – Но вы знаете, как это всё кончилось? Слышали про дуэль? – Да, ты прошел и через это. – Одно, за что я благодарю Бога, это за то, что я не убил этого человека, – сказал Пьер. – Отчего же? – сказал князь Андрей. – Убить злую собаку даже очень хорошо. – Нет, убить человека не хорошо, несправедливо… – Отчего же несправедливо? – повторил князь Андрей; то, что справедливо и несправедливо – не дано судить людям. Люди вечно заблуждались и будут заблуждаться, и ни в чем больше, как в том, что они считают справедливым и несправедливым. – Несправедливо то, что есть зло для другого человека, – сказал Пьер, с удовольствием чувствуя, что в первый раз со времени его приезда князь Андрей оживлялся и начинал говорить и хотел высказать всё то, что сделало его таким, каким он был теперь. – А кто тебе сказал, что такое зло для другого человека? – спросил он. – Зло? Зло? – сказал Пьер, – мы все знаем, что такое зло для себя. – Да мы знаем, но то зло, которое я знаю для себя, я не могу сделать другому человеку, – всё более и более оживляясь говорил князь Андрей, видимо желая высказать Пьеру свой новый взгляд на вещи. Он говорил по французски. Je ne connais l dans la vie que deux maux bien reels: c'est le remord et la maladie. II n'est de bien que l'absence de ces maux. [Я знаю в жизни только два настоящих несчастья: это угрызение совести и болезнь. И единственное благо есть отсутствие этих зол.] Жить для себя, избегая только этих двух зол: вот вся моя мудрость теперь.

wiki-org.ru

Дух победы (Микеланджело) — Википедия (с комментариями)

Материал из Википедии — свободной энциклопедии

К:Скульптуры 1532 года

Дух победы (итал. Genio della Vittoria; также — Победа, Победитель) — статуя Микеланджело, созданная в период между 1532—1534 гг. Эта скульптурная группа изображает молодого и высокого юношу, возвышающегося над стариком. Левое колено юноши упирается в побежденного, а правая рука — словно поднимается для удара. Статуя отмечается необычными пропорциями — голова юноши невелика, что ещё больше подчеркивает длину его тела, особенно если смотреть на неё снизу вверх[1].

Возможно, что первоначально эта скульптурная группа предназначалась для Гробницы папы Юлия II[2], однако она оставалась во флорентийской мастерской Микеланджело до самой его смерти. Даниэле да Вольтерра хотел установить её на могиле художника[3].

Однозначно также неизвестно, является ли статуя завершенной, или относится к технике «non finito»[1].

Ромен Роллан о внутреннем содержании статуи написал так:

« (…) победитель не смотрит на него, победитель медлит; он в нерешительности отворачивается, у него скорбный рот и смущенный взгляд.

Поднявшаяся было рука опустилась к плечу. Он откинулся назад, он более не хочет победы, он её презирает. Он победил. Он побежден. Этот образ героического Сомнения, эта победа со сломанными крыльями (...)это сам Микеланджело, символ всей его жизни.[3]

»

Уильям Уоллес также отмечает, что исследователи до сих пор не могут определиться, под каким ракурсом следует рассматривать эту статую[1]. Такая же особенность — отсутствие единого ракурса — есть и у его глиняной модели Двое бойцов, или Геркулес и Какус[4].

  • Michelangelo-Genius of Victory-Palazzo vecchio.jpg

  • Palazzo vecchio, michelangelo, genio della vittoria 01.1.jpg

  • Palazzo vecchio, michelangelo, genio della vittoria 02.JPG

Напишите отзыв о статье "Дух победы (Микеланджело)"

Примечания

  1. ↑ 1 2 3 William E. Wallace. The Treasures of Michelangelo, p. 38 —39
  2. ↑ Эрпель Фриц, Микеланджело, с. 14
  3. ↑ 1 2 Р. Роллан, Жизнь Микеланджело, с. 73
  4. ↑ Scigliano, 2005, с. 114.

Литература

  • Вазари Д. Жизнеописания прославленных живописцев, скульпторов и архитекторов = итал. Le Vite de’piu eccelenti Pittori, Scultori e Architetti. — К.: Искусство, 1970. — С. 296 —429, 497 —507. — 520 с.  (укр.)
  • Микеланджело. Поэзия. Письма. Суждения современников / сост. В. Н. Гращенков. — М.: Искусство, 1983. — 451 с.
  • Эрпель Фриц. Микеланджело / Пер. с нем. Сергея Данильченко. — Берлин: Хеншель, 1990. — 72 с. — ISBN 3-362-00044-4.
  • Eric Scigliano. Michelangelo's Mountain: The Quest For Perfection In The Marble Quarries Of Carrara. — Simon and Schuster, 2005. — 352 с.  (англ.)
  • John Addington Symonds. [http://www.manybooks.net/support/s/symondsj/symondsj11241124211242-8pdfLRG.pdf The Life of Michelangelo Buonarroti]. — 1893.  (англ.)
  • William Wallace. The Treasures of Michelangelo. — Andre Deutsch, 2010. — ISBN 978-0-233-00253-8.  (англ.)

Отрывок, характеризующий Дух победы (Микеланджело)

Было просто удивительно, с какой быстротой и лёгкостью она забывала всё, что ещё минуту назад её пугало или удивляло, и уже опять весело стремилась познать что-то для неё новое и неведомое. – Прощайте, юные девы... Мне пора уходить. Да будет ваше счастье вечным... – торжественным голосом произнесла Атенайс. И снова плавно взмахнула «крылатой» рукой, как бы указывая нам дорогу, и перед нами тут же побежала, уже знакомая, сияющая золотом дорожка... А дивная женщина-птица снова тихо поплыла в своей воздушной сказочной ладье, опять готовая встречать и направлять новых, «ищущих себя» путешественников, терпеливо отбывая какой-то свой особый, нам непонятный, обет... – Ну что? Куда пойдём, «юная дева»?.. – улыбнувшись спросила я свою маленькую подружку. – А почему она нас так называла? – задумчиво спросила Стелла. – Ты думаешь, так говорили там, где она когда-то жила? – Не знаю... Это было, наверное, очень давно, но она почему-то это помнит. – Всё! Пошли дальше!.. – вдруг, будто очнувшись, воскликнула малышка. На этот раз мы не пошли по так услужливо предлагаемой нам дорожке, а решили двигаться «своим путём», исследуя мир своими же силами, которых, как оказалось, у нас было не так уж и мало. Мы двинулись к прозрачному, светящемуся золотом, горизонтальному «тоннелю», которых здесь было великое множество, и по которым постоянно, туда-сюда плавно двигались сущности. – Это что, вроде земного поезда? – засмеявшись забавному сравнению, спросила я. – Нет, не так это просто... – ответила Стелла. – Я в нём была, это как бы «поезд времени», если хочешь так его называть... – Но ведь времени здесь нет? – удивилась я. – Так-то оно так, но это разные места обитания сущностей... Тех, которые умерли тысячи лет назад, и тех, которые пришли только сейчас. Мне это бабушка показала. Это там я нашла Гарольда... Хочешь посмотреть? Ну, конечно же, я хотела! И, казалось, ничто на свете не могло бы меня остановить! Эти потрясающие «шаги в неизвестное» будоражили моё и так уже слишком живое воображение и не давали спокойно жить, пока я, уже почти падая от усталости, но дико довольная увиденным, не возвращалась в своё «забытое» физическое тело, и не валилась спать, стараясь отдохнуть хотя бы час, чтобы зарядить свои окончательно «севшие» жизненные «батареи»... Так, не останавливаясь, мы снова преспокойно продолжали своё маленькое путешествие, теперь уже покойно «плывя», повиснув в мягком, проникающем в каждую клеточку, убаюкивающем душу «тоннеле», с наслаждением наблюдая дивное перетекание друг через друга кем-то создаваемых, ослепительно красочных (наподобие Стеллиного) и очень разных «миров», которые то уплотнялись, то исчезали, оставляя за собой развевающиеся хвосты сверкающих дивными цветами радуг... Неожиданно вся эта нежнейшая красота рассыпалась на сверкающие кусочки, и нам во всем своём великолепии открылся блистающий, умытый звёздной росой, грандиозный по своей красоте, мир... У нас от неожиданности захватило дух... – Ой, красоти-и-ще како-о-е!.. Ма-а-амочка моя!.. – выдохнула малышка. У меня тоже от щемящего восторга перехватило дыхание и, вместо слов, вдруг захотелось плакать... – А кто же здесь живёт?.. – Стелла дёрнула меня за руку. – Ну, как ты думаешь, кто здесь живёт?.. Я понятия не имела, кем могут быть счастливые обитатели подобного мира, но мне вдруг очень захотелось это узнать.

o-ili-v.ru

Дух победы (Микеланджело) - WikiVisually

1. Микеланджело – Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni was an Italian sculptor, painter, architect, and poet of the High Renaissance who exerted an unparalleled influence on the development of Western art. Considered to be the greatest living artist during his lifetime, he has since described as one of the greatest artists of all time. A number of Michelangelos works of painting, sculpture, and architecture rank among the most famous in existence and he sculpted two of his best-known works, the Pietà and David, before the age of thirty. As an architect, Michelangelo pioneered the Mannerist style at the Laurentian Library, at the age of 74, he succeeded Antonio da Sangallo the Younger as the architect of St. Peters Basilica. Michelangelo transformed the plan so that the end was finished to his design, as was the dome, with some modification. Michelangelo was unique as the first Western artist whose biography was published while he was alive, in his lifetime he was often called Il Divino. One of the qualities most admired by his contemporaries was his terribilità, the attempts by subsequent artists to imitate Michelangelos impassioned and highly personal style resulted in Mannerism, the next major movement in Western art after the High Renaissance. Michelangelo was born on 6 March 1475 in Caprese near Arezzo, at the time of Michelangelos birth, his father was the Judicial administrator of the small town of Caprese and local administrator of Chiusi. Michelangelos mother was Francesca di Neri del Miniato di Siena, the Buonarrotis claimed to descend from the Countess Mathilde of Canossa, this claim remains unproven, but Michelangelo himself believed it. Several months after Michelangelos birth, the returned to Florence. There Michelangelo gained his love for marble, as Giorgio Vasari quotes him, If there is good in me. Along with the milk of my nurse I received the knack of handling chisel and hammer, as a young boy, Michelangelo was sent to Florence to study grammar under the Humanist Francesco da Urbino. The young artist, however, showed no interest in his schooling, preferring to copy paintings from churches, the city of Florence was at that time the greatest centre of the arts and learning in Italy. Art was sponsored by the Signoria, by the merchant guilds and by patrons such as the Medici. The Renaissance, a renewal of Classical scholarship and the arts, had its first flowering in Florence, the sculptor Lorenzo Ghiberti had laboured for fifty years to create the bronze doors of the Baptistry, which Michelangelo was to describe as The Gates of Paradise. The exterior niches of the Church of Orsanmichele contained a gallery of works by the most acclaimed sculptors of Florence – Donatello, Ghiberti, Andrea del Verrocchio, and Nanni di Banco. The interiors of the churches were covered with frescos, begun by Giotto. During Michelangelos childhood, a team of painters had been called from Florence to the Vatican, among them was Domenico Ghirlandaio, a master in fresco painting, perspective, figure drawing, and portraiture who had the largest workshop in Florence at that period

2. Мрамор – Marble is a metamorphic rock composed of recrystallized carbonate minerals, most commonly calcite or dolomite. Geologists use the marble to refer to metamorphosed limestone, however. Marble is commonly used for sculpture and as a building material and this stem is also the basis for the English word marmoreal, meaning marble-like. In Hungarian it is called márvány, Marble is a rock resulting from metamorphism of sedimentary carbonate rocks, most commonly limestone or dolomite rock. Metamorphism causes variable recrystallization of the carbonate mineral grains. The resulting marble rock is composed of an interlocking mosaic of carbonate crystals. Primary sedimentary textures and structures of the carbonate rock have typically been modified or destroyed. Pure white marble is the result of metamorphism of a very pure limestone or dolomite protolith, green coloration is often due to serpentine resulting from originally magnesium-rich limestone or dolostone with silica impurities. These various impurities have been mobilized and recrystallized by the intense pressure, examples of historically notable marble varieties and locations, White marble has been prized for its use in sculptures since classical times. This preference has to do with its softness, which made it easier to carve, relative isotropy and homogeneity, construction marble is a stone which is composed of calcite, dolomite or serpentine which is capable of taking a polish. More generally in construction, specifically the dimension stone trade, the marble is used for any crystalline calcitic rock useful as building stone. For example, Tennessee marble is really a dense granular fossiliferous gray to pink to maroon Ordovician limestone that geologists call the Holston Formation. Ashgabat, the city of Turkmenistan, was recorded in the 2013 Guinness Book of Records as having the worlds highest concentration of white marble buildings. According to the United States Geological Survey, U. S. domestic marble production in 2006 was 46,400 tons valued at about $18.1 million, compared to 72,300 tons valued at $18.9 million in 2005. Crushed marble production in 2006 was 11.8 million tons valued at $116 million, of which 6.5 million tons was finely ground calcium carbonate and the rest was construction aggregate. For comparison,2005 crushed marble production was 7.76 million tons valued at $58.7 million, of which 4.8 million tons was finely ground calcium carbonate, U. S. dimension marble demand is about 1.3 million tons. The DSAN World Demand for Marble Index has shown a growth of 12% annually for the 2000–2006 period, the largest dimension marble application is tile. In 1998, marble production was dominated by 4 countries that accounted for almost half of production of marble

3. Палаццо Веккьо – The Palazzo Vecchio is the town hall of Florence, Italy. It overlooks the Piazza della Signoria with its copy of Michelangelos David statue as well as the gallery of statues in the adjacent Loggia dei Lanzi, the building acquired its current name when the Medici dukes residence was moved across the Arno to the Palazzo Pitti. The cubical building is made of rusticated stonework, with two rows of two-lighted Gothic windows, each with a trefoil arch. In the 15th century, Michelozzo Michelozzi added decorative bas-reliefs of the cross, the building is crowned with projecting crenellated battlement, supported by small arches and corbels. Under the arches are a series of nine painted coats of arms of the Florentine republic. Some of these arches can be used as embrasures for dropping heated liquids or rocks on invaders, the solid, massive building is enhanced by the simple tower with its clock. This tower contains two cells, that, at different times, imprisoned Cosimo de Medici and Girolamo Savonarola. The tower is named after its designer Torre dArnolfo, Duke Cosimo I de Medici moved his official seat from the Medici palazzo in via Larga to the Palazzo della Signoria in May 1540, signalling the security of Medici power in Florence. Cosimo commissioned Giorgio Vasari to build a walkway, the Vasari corridor, from the Palazzo Vecchio, through the Uffizi. Cosimo I also moved the seat of government to the Uffizi, the palace gained new importance as the seat of united Italys provisional government from 1865–71, at a moment when Florence had become the temporary capital of the Kingdom of Italy. The tower currently has three bells, the oldest was cast in the 13th century, above the front entrance door, there is a notable ornamental marble frontispiece, dating from 1528. In the middle, flanked by two gilded lions, is the Monogram of Christ, surrounded by a glory, above the text, Rex Regum et Dominus Dominantium (translation, King of Kings and Lord of Lords. This text dates from 1851 and does not replace an earlier text by Savonarola as mentioned in guidebooks, between 1529 and 1851 they were concealed behind a large shield with the grand-ducal coat of arms. Michelangelos David also stood at the entrance from its completion in 1504 to 1873, a replica erected in 1910 now stands in its place, flanked by Baccio Bandinellis Hercules and Cacus. The first courtyard was designed in 1453 by Michelozzo, in the lunettes, high around the courtyard, are crests of the church and city guilds. In the center, the fountain is by Battista del Tadda. The Putto with Dolphin on top of the basin is a copy of the original by Andrea del Verrocchio and this small statue was originally placed in the garden of the Villa Medici at Careggi. The water, flowing through the nose of the dolphin, is brought here by pipes from the Boboli Gardens, in the niche, in front of the fountain, stands Samson and Philistine by Pierino da Vinci

4. Флоренция – Florence is the capital city of the Italian region of Tuscany and of the Metropolitan City of Florence. It is the most populous city in Tuscany, with 383,083 inhabitants, Florence was a centre of medieval European trade and finance and one of the wealthiest cities of the time. It is considered the birthplace of the Renaissance, and has called the Athens of the Middle Ages. A turbulent political history includes periods of rule by the powerful Medici family, from 1865 to 1871 the city was the capital of the recently established Kingdom of Italy. The Historic Centre of Florence attracts 13 million tourists each year and it was declared a World Heritage Site by UNESCO in 1982. The city is noted for its culture, Renaissance art and architecture, the city also contains numerous museums and art galleries, such as the Uffizi Gallery and the Palazzo Pitti, and still exerts an influence in the fields of art, culture and politics. Due to Florences artistic and architectural heritage, it has been ranked by Forbes as one of the most beautiful cities in the world, in 2008, the city had the 17th highest average income in Italy. Florence originated as a Roman city, and later, after a period as a flourishing trading and banking medieval commune. According to the Encyclopædia Britannica, it was politically, economically, and culturally one of the most important cities in Europe, the language spoken in the city during the 14th century was, and still is, accepted as the Italian language. Starting from the late Middle Ages, Florentine money—in the form of the gold florin—financed the development of all over Europe, from Britain to Bruges, to Lyon. Florentine bankers financed the English kings during the Hundred Years War and they similarly financed the papacy, including the construction of their provisional capital of Avignon and, after their return to Rome, the reconstruction and Renaissance embellishment of Rome. Florence was home to the Medici, one of European historys most important noble families, Lorenzo de Medici was considered a political and cultural mastermind of Italy in the late 15th century. Two members of the family were popes in the early 16th century, Leo X, catherine de Medici married king Henry II of France and, after his death in 1559, reigned as regent in France. Marie de Medici married Henry IV of France and gave birth to the future king Louis XIII, the Medici reigned as Grand Dukes of Tuscany, starting with Cosimo I de Medici in 1569 and ending with the death of Gian Gastone de Medici in 1737. The Etruscans initially formed in 200 BC the small settlement of Fiesole and it was built in the style of an army camp with the main streets, the cardo and the decumanus, intersecting at the present Piazza della Repubblica. Situated along the Via Cassia, the route between Rome and the north, and within the fertile valley of the Arno, the settlement quickly became an important commercial centre. Peace returned under Lombard rule in the 6th century, Florence was conquered by Charlemagne in 774 and became part of the Duchy of Tuscany, with Lucca as capital. The population began to again and commerce prospered

5. Италия – Italy, officially the Italian Republic, is a unitary parliamentary republic in Europe. Located in the heart of the Mediterranean Sea, Italy shares open land borders with France, Switzerland, Austria, Slovenia, San Marino, Italy covers an area of 301,338 km2 and has a largely temperate seasonal climate and Mediterranean climate. Due to its shape, it is referred to in Italy as lo Stivale. With 61 million inhabitants, it is the fourth most populous EU member state, the Italic tribe known as the Latins formed the Roman Kingdom, which eventually became a republic that conquered and assimilated other nearby civilisations. The legacy of the Roman Empire is widespread and can be observed in the distribution of civilian law, republican governments, Christianity. The Renaissance began in Italy and spread to the rest of Europe, bringing a renewed interest in humanism, science, exploration, Italian culture flourished at this time, producing famous scholars, artists and polymaths such as Leonardo da Vinci, Galileo, Michelangelo and Machiavelli. The weakened sovereigns soon fell victim to conquest by European powers such as France, Spain and Austria. Despite being one of the victors in World War I, Italy entered a period of economic crisis and social turmoil. The subsequent participation in World War II on the Axis side ended in defeat, economic destruction. Today, Italy has the third largest economy in the Eurozone and it has a very high level of human development and is ranked sixth in the world for life expectancy. The country plays a prominent role in regional and global economic, military, cultural and diplomatic affairs, as a reflection of its cultural wealth, Italy is home to 51 World Heritage Sites, the most in the world, and is the fifth most visited country. The assumptions on the etymology of the name Italia are very numerous, according to one of the more common explanations, the term Italia, from Latin, Italia, was borrowed through Greek from the Oscan Víteliú, meaning land of young cattle. The bull was a symbol of the southern Italic tribes and was often depicted goring the Roman wolf as a defiant symbol of free Italy during the Social War. Greek historian Dionysius of Halicarnassus states this account together with the legend that Italy was named after Italus, mentioned also by Aristotle and Thucydides. The name Italia originally applied only to a part of what is now Southern Italy – according to Antiochus of Syracuse, but by his time Oenotria and Italy had become synonymous, and the name also applied to most of Lucania as well. The Greeks gradually came to apply the name Italia to a larger region, excavations throughout Italy revealed a Neanderthal presence dating back to the Palaeolithic period, some 200,000 years ago, modern Humans arrived about 40,000 years ago. Other ancient Italian peoples of undetermined language families but of possible origins include the Rhaetian people and Cammuni. Also the Phoenicians established colonies on the coasts of Sardinia and Sicily, the Roman legacy has deeply influenced the Western civilisation, shaping most of the modern world

6. Голова Фавна – Head of a faun is a lost sculpture by Italian Renaissance master Michelangelo, dating from c. His first known work of sculpture in marble, it was sculpted when he was 15 or 16 as a copy of a work with some minor alterations. According to Giorgio Vasaris biography of the artist, it was the creation of work that secured the young Michaelangelo the patronage of Lorenzo de Medici. Artists Life — Michelangelo, page 14,15 — Enrica Crispino,2001, the Life of Michelangelo Buonarroti, page 23 — John Addington Symonds, BiblioBazaar. Michael Angelo, Giorgio Vasaris Lives of the Artists, Fordham University The Boy Michelangelo carving the Head of the Faun - Sculpture of Cesare Zocchi

7. Мадонна у лестницы – The Madonna of the Stairs is a relief sculpture by Michelangelo in the Casa Buonarroti, Florence. It was sculpted around 1491, when Michelangelo was about seventeen and this and the Battle of the Centaurs were Michelangelos first two sculptures. The first reference to the Madonna of the Stairs as a work by Michelangelo was in the 1568 edition of Giorgio Vasaris Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects. Pronounced is the muscle of the Child and the taking of Mary, especially with large hands, thanks to the different treatment of the surfaces, make it appear vigorous simple, everyday gesture. Virtuoso is finally the fall of the drapery, especially on Cubics seat and it is difficult to determine the significance of this background scene, perhaps a simple exercise in style or a tribute to dancing putti Donatello

8. Битва кентавров – Battle of the Centaurs is a relief by Italian Renaissance artist Michelangelo, created around 1492. It was the last work Michelangelo created while under the patronage of Lorenzo de Medici, inspired by a classical relief created by Bertoldo di Giovanni, the unfinished marble sculpture depicts the mythic battle between the Lapiths and the Centaurs. A popular subject of art in ancient Greece, the story was suggested to Michelangelo by the classical scholar, Battle of the Centaurs was a remarkable sculpture in several ways, presaging Michelangelos future sculptural direction. Michelangelo had departed from the current practices of working on a discrete plane to work multidimensionally. Whether intentionally left unfinished or not, the work is significant in the tradition of non finito sculpting technique for that reason, Michelangelo regarded it as the best of his early works, and a visual reminder of why he should have focused his efforts on sculpture. Michelangelo, at 17, was working under the patronage of Lorenzo de Medici when he crafted the Battle of the Centaurs, the work reflected a then current fashion for reproducing ancient themes. Specifically, Michelangelo was inspired by a relief that had produced for de Medici by Bertoldo di Giovanni. Michelangelo chose to work in marble rather than the more expensive bronze to keep down costs, Bertoldo took other liberties with his source material and seems to have himself been inspired by the Antonio del Pollaiolo engraving Battle of the Nudes. The young sculptor never finished the work and he also notes that Michelangelo expressed no dissatisfaction with the work. Whether or not the sculpture was left incomplete, Michelangelo regarded this sculpture as the best of his early works. According to Condivi, the poet Poliziano suggested the subject to Michelangelo. The battle depicted takes place between the Lapiths and the Centaurs at the wedding feast of Pirithous, Pirithous, king of the Lapith, had long clashed with the neighboring Centaurs. To mark his good intentions Pirithous invited the Centaurs to his wedding to Hippodamia, whose name and this led not only to an immediate clash, but to a year-long war, before the defeated Centaurs were expelled from Thessaly to the northwest. The myth was a subject for Greek sculpture and painting. Battles between Lapiths and Centaurs were depicted in the friezes on the Parthenon and on Zeus temple at Olympia. Scigliano suggests that Michelangelos Battle of the Centaurs also reflects the themes of Greeks over barbarians and civilization over savagery, the triumph of stone over flesh. The relief consists of a mass of figures, writhing in combat. Architectural historian Howard Hibbard says that Michelangelo has obscured the centaurs, one of the few identifiable centaurs is visible in the bottom center, his leg extending between the legs of the twisting figure above him

9. Распятие (Микеланджело) – Two different crucifixes, or strictly wooden corpus figures for crucifixes, are attributed to the High Renaissance master Michelangelo, although neither is universally accepted as his. Both are relatively small figures which would have produced in Michelangelos youth. It was perhaps made for the altar of the Church of Santa Maria del Santo Spirito in Florence. The work is notable for the fact that this Christ is naked. Michelangelo Buonarroti was a guest of the convent of Santa Maria del Santo Spirito when he was seventeen years old, after the death of his protector Lorenzo de Medici. Here he could make anatomical studies of the coming from the convents hospital, in exchange. Today the crucifix is in the sacristy of the Basilica of Santa Maria del Santo Spirito. The nudity of the figure is true to the Gospels, christs clothing being removed by Roman soldiers is offered as the fulfilment of Psalm 22,18, They part my garments among them, and cast lots upon my vesture. All of the Gospel writers suggest the nakedness, while John supplies the details, The sign attached to the cross includes Jesus accusation inscribed in Hebrew, Greek, the wording translates Jesus of Nazareth King of the Jews. All of the record this inscription, which varies slightly among them. Here the artist favored the rendering from Johns Gospel, also present is the spear wound inflicted into Jesus’ side by a Roman soldier. His blood is seen here dripping from the wound on his right side, the figure had been previously exhibited in 2004 in the Museo Horne in Florence. The figure measures 41.3 by 39.7 centimetres and was made around 1495. In December 2009, an inquiry has been opened into the acquisition of the crucifix by the Italian state. ANSA reports that, several experts have cast doubts on the attribution, with the doyenne of Michelangelo cross studies, German art historian Margrit Lisner, media related to Michelangelos crucifix in Florence at Wikimedia Commons

wikivisually.com

Дух победы (Микеланджело)

Дух победы (итал. Genio della Vittoria; также — Победа, Победитель) — статуя Микеланджело, созданная в период между 1532—1534 гг. Эта скульптурная группа изображает молодого и высокого юношу, возвышающегося над стариком. Левое колено юноши упирается в побежденного, а правая рука — словно поднимается для удара. Статуя отмечается необычными пропорциями — голова юноши невелика, что ещё больше подчеркивает длину его тела, особенно если смотреть на неё снизу вверх.

Возможно, что первоначально эта скульптурная группа предназначалась для Гробницы папы Юлия II, однако она оставалась во флорентийской мастерской Микеланджело до самой его смерти. Даниэле да Вольтерра хотел установить её на могиле художника.

Однозначно также неизвестно, является ли статуя завершенной, или относится к технике «non finito».

Ромен Роллан о внутреннем содержании статуи написал так:

(…) победитель не смотрит на него, победитель медлит; он в нерешительности остворачивается, у него скорбный рот и смущенный взгляд.

Поднявшаяся было рука опустилась к плечу. Он откинулся назад, он более не хочет победы, он её презирает. Он победил. Он побежден. Этот образ героического Сомнения, эта победа со сломанными крыльями (...)это сам Микеланджело, символ всей его жизни.

Уильям Уоллес также отмечает, что исследователи до сих пор не могут определиться, под каким ракурсом следует рассматривать эту статую. Такая же особенность — отсутствие единого ракурса — есть и у его глиняной модели Двое бойцов, или Геркулес и Какус.

Примечания

  1. ↑ 1 2 3 William E. Wallace. The Treasures of Michelangelo, p. 38 —39
  2. ↑ Эрпель Фриц, Микеланджело, с. 14
  3. ↑ 1 2 Р. Роллан, Жизнь Микеланджело, с. 73
  4. ↑ Scigliano, 2005, с. 114.

Литература

  • Вазари Д. Жизнеописания прославленных живописцев, скульпторов и архитекторов = итал. Le Vite de’piu eccelenti Pittori, Scultori e Architetti. — К.: Искусство, 1970. — С. 296 —429, 497 —507. — 520 с.  (укр.)
  • Микеланджело. Поэзия. Письма. Суждения современников / сост. В. Н. Гращенков. — М.: Искусство, 1983. — 451 с.
  • Эрпель Фриц. Микеланджело / Пер. с нем. Сергея Данильченко. — Берлин: Хеншель, 1990. — 72 с. — ISBN 3-362-00044-4.
  • Eric Scigliano. Michelangelo's Mountain: The Quest For Perfection In The Marble Quarries Of Carrara. — Simon and Schuster, 2005. — 352 с.  (англ.)
  • John Addington Symonds. The Life of Michelangelo Buonarroti. — 1893.  (англ.)
  • William Wallace. The Treasures of Michelangelo. — Andre Deutsch, 2010. — ISBN 978-0-233-00253-8.  (англ.)
Микеланджело Скульптуры Живопись Фрески Рисунки Архитектура Окружение
Флоренция (1488—1492) Гробница Святого Доминика (1494—1495) Флоренция (1495—1496) Рим (1496-1500) Флоренция (1501-1504) Сиена (1503-1504) Болонья (1507-1508) Гробница Юлия II (1513—1545) Флоренция (1519-1534) Капелла Медичи Рим (1535-1564)

Голова Фавна² • Мадонна у лестницы • Юный лучник¹ • Битва кентавров • Распятие • Геркулес²

Святой Петроний • Святой Прокл • Ангел

Иоанн Креститель² • Спящий Амур • Стоящий Амур • Распятие Галлино¹ •

Бахус (1496—1497) • Пьета (1499—1500) • Распятие Монсеррат

Давид • Мадонна Брюгге • Тондо Таддеи • Тондо Питти • Святой Матфей

Алтарь Пикколомини: Святой Григорий I • Святой Павел • Святой Пётр • Пий •

Юлий II ²

Моисей • Рабы Микеланджело: (Восставший раб • Умирающий раб • Молодой раб • Бородатый раб • Раб Атлант • Пробуждающийся раб) • Дух победы • Рахиль • Лия

Христос-спаситель • Аполлон (Давид) (1530) • Скорчившийся мальчик (1530—1534) •

Джулиано Медичи • Утро • День • Вечер • Ночь • Лоренцо Медичи • Мадонна Медичи

Брут • Палестринская пьета¹ • Флорентийская пьета • Пьета Ронданини (1552—1564)

Мучения святого Антония¹ (1487—1488) • Манчестерская Мадонна (1497) • Стигматы Святого Франциска² (1500) • Мадонна Дони (1503—1506) • Битва при Кашине² (1504) • Погребение Христа (1505) • Леда и лебедь² (1530)

Сикстинская капелла Капелла Паолина (1542—1550)

Потолок (1508—1512; включая: Отделение света от тьмы • Сотворение Адама • Пророк Иона • Пророк Иеремия • Пророк Даниил • Пророк Исайя • Пророк Иоиль • Пророк Иезекииль • Пророк Захария) • Страшный суд (1534—1541)

Муки Святого Петра • Обращение Савла

Эскиз коленопреклоненной девушки для надгробия (1500—1501) • Богоявление (1550—1553)

Флоренция Рим

Новая ризница (1520—1534) • Библиотека Лауренциана (1523—1559)

Площадь Кампидольо (1538) • Палаццо Фарнезе (1546) • Собор Святого Петра (1546—1564) • Сан-Джованни-деи-Фиорентини (1559—1560) • Ворота Пия (1561—1565) • Санта-Мария-дельи-Анджели-э-деи-Мартири (1561—?)

Чеччино дель Браччи • Томаццо дель Кавальери • Виттория Колонна • Асканио Кондиви • Себастьяно дель Пьомбо • Фебо ди Пожжио • Луиджи дель Риццио • Жерардо Перини

Дух победы (Микеланджело) Информация о

Дух победы (Микеланджело)Дух победы (Микеланджело)

Дух победы (Микеланджело) Информация Видео

Дух победы (Микеланджело) Просмотр темы.

Дух победы (Микеланджело) что, Дух победы (Микеланджело) кто, Дух победы (Микеланджело) объяснение

There are excerpts from wikipedia on this article and video

analiz

www.turkaramamotoru.com

Дух победы (Микеланджело) - Howling Pixel

Эта страница последний раз была отредактирована 1 сентября 2016 в 07:18.

Дух победы (итал. Genio della Vittoria; также — Победа, Победитель) — статуя Микеланджело, созданная в период между 1532—1534 гг. Эта скульптурная группа изображает молодого и высокого юношу, возвышающегося над стариком. Левое колено юноши упирается в побежденного, а правая рука — словно поднимается для удара. Статуя отмечается необычными пропорциями — голова юноши невелика, что ещё больше подчеркивает длину его тела, особенно если смотреть на неё снизу вверх[1].

Возможно, что первоначально эта скульптурная группа предназначалась для Гробницы папы Юлия II[2], однако она оставалась во флорентийской мастерской Микеланджело до самой его смерти. Даниэле да Вольтерра хотел установить её на могиле художника[3].

Однозначно также неизвестно, является ли статуя завершенной, или относится к технике «non finito»[1].

Ромен Роллан о внутреннем содержании статуи написал так:

« (…) победитель не смотрит на него, победитель медлит; он в нерешительности отворачивается, у него скорбный рот и смущенный взгляд.

Поднявшаяся было рука опустилась к плечу. Он откинулся назад, он более не хочет победы, он её презирает. Он победил. Он побежден. Этот образ героического Сомнения, эта победа со сломанными крыльями (...)это сам Микеланджело, символ всей его жизни.[3]

»

Уильям Уоллес также отмечает, что исследователи до сих пор не могут определиться, под каким ракурсом следует рассматривать эту статую[1]. Такая же особенность — отсутствие единого ракурса — есть и у его глиняной модели Двое бойцов, или Геркулес и Какус[4].

Примечания

  1. ↑ 1 2 3 William E. Wallace. The Treasures of Michelangelo, p. 38 —39
  2. ↑ Эрпель Фриц, Микеланджело, с. 14
  3. ↑ 1 2 Р. Роллан, Жизнь Микеланджело, с. 73
  4. ↑ Scigliano, 2005, с. 114.

Литература

  • Вазари Д. Жизнеописания прославленных живописцев, скульпторов и архитекторов = итал. Le Vite de’piu eccelenti Pittori, Scultori e Architetti. — К.: Искусство, 1970. — С. 296 —429, 497 —507. — 520 с.  (укр.)
  • Микеланджело. Поэзия. Письма. Суждения современников / сост. В. Н. Гращенков. — М.: Искусство, 1983. — 451 с.
  • Эрпель Фриц. Микеланджело / Пер. с нем. Сергея Данильченко. — Берлин: Хеншель, 1990. — 72 с. — ISBN 3-362-00044-4.
  • Eric Scigliano. Michelangelo's Mountain: The Quest For Perfection In The Marble Quarries Of Carrara. — Simon and Schuster, 2005. — 352 с.  (англ.)
  • John Addington Symonds. The Life of Michelangelo Buonarroti. — 1893.  (англ.)
  • William Wallace. The Treasures of Michelangelo. — Andre Deutsch, 2010. — ISBN 978-0-233-00253-8.  (англ.)

This page is based on a Wikipedia article written by authors (here). Text is available under the CC BY-SA 3.0 license; additional terms may apply. Images, videos and audio are available under their respective licenses.

howlingpixel.com


Смотрите также